Menu
Sluit

Interview Tom Lanoye en Olivier Diepenhorst

Waar komt de machtslust van de MacBeths vandaan? Vanaf maart 2024 speelt Theatergroep Suburbia de muzikale voorstelling Lady+Lord MacBeth. Het is een meeslepende bewerking van de meest beruchte tragedie van Shakespeare: MacBeth. Bekroond schrijver Tom Lanoye en regisseur Olivier Diepenhorst werken hiervoor intensief samen. Olivier: “We maken een stuk waarin de rollen van dit onverwoestbare koppel gelijkwaardiger zijn.”

Hoe is jullie samenwerking ontstaan?
Olivier: “In 2022 zetten Tom en ik bij Suburbia Mamma Medea op de planken. Ik stuurde Tom destijds een mail met de vraag of ik zijn stuk mocht spelen en daaruit ontstond een inspirerende dialoog. Dat dat zo snel zou leiden tot een stuk waar ik de regie van zou voeren, vind ik nog steeds bijzonder. Nu liep ik rond met het idee van een bewerking van MacBeth, een stuk waarin de rollen van dit onverwoestbare koppel gelijkwaardiger zouden zijn. Ik zette het op papier, mailde het naar Tom en die…”

Tom (grinnikend): “… En die bleek met precies datzelfde idee in zijn hoofd te zitten. Ja, echt. Ik maakte al eerder Shakespearebewerkingen, onder andere Koningin Lear over een bejaarde, vrouwelijke captain of industry die dement wordt en Hamlet vs Hamlet over een jongvolwassene die niet volwassen wil worden. Ik wilde nu een stuk schrijven over mensen die qua leeftijd in het midden zitten. Veertigers: Lady en Lord MacBeth. Beiden zijn nog jong, maar voelen de ouderdom al wel. Ze kijken terug op wat ze bereikt hebben en zijn zich ervan bewust dat als ze meer willen in hun leven, ze nú een grote stap voorwaarts moeten zetten.”

Olivier: “Op de middelbare school speelde ik zelf ooit in MacBeth de rol van Lord Banquo. Mijn docent was geïnspireerd door Toms stuk Ten oorlog, dat toen net uit was, en maakte voor ons een bewerking met veel Engels en straattaal. Nu werk ik hier met Tom aan samen! Ik voel me nog steeds vereerd en verheugd. Het is als een cirkel die rond is.”



Hoe dicht bij het origineel blijven jullie in de bewerking?
Olivier: “Het oude stuk van Shakespeare is fantastisch maar onze bewerking is een stuk dat op zichzelf staat. Je hoeft er MacBeth niet voor te kennen. Ken je het wel, dan is je avond gevuld met snoepjes.”

Tom knikt: “Shakespeare raakt in zijn stuk bijvoorbeeld één keer de kinderloosheid van het koppel aan. Wij hebben dit uitgebouwd, omdat wij dit gegeven zien als motivatie voor hun zucht naar macht; jezelf voortplanten is de enige vorm van onsterfelijkheid die de natuur biedt, lukt dit je niet, dan heb je een andere manier nodig: de oplossing die de beschaving je biedt, macht en roem dus. Het koningschap is voor de MacBeths de enige manier om hun dood te ontstijgen.”

Olivier: “Ze proberen de natuur dus naar hun hand zetten, maar de natuur slaat terug. In het originele stuk laat de zon zich op een gegeven moment niet meer zien en gaat het bos van Birnam aan de wandel. Wij werken dit motief in de voorstelling nog verder uit."

Tom: “Een derde punt waar we veel over praten, zijn de heksen of waarzeggers. In veel uitvoeringen van Shakespeare zijn die wat kinderachtig: drie boze heksen, die daar opeens zijn. Vragen als ‘waarom doen zij hun voorspellingen?’ en ‘waarom gaat Lord MacBeth naar hen toe?’ worden niet beantwoord. Wij hebben van de waarzeggers dubbelrollen gemaakt. Elke acteur, behalve de Lady en Lord, is ook een waarzegger. Dat levert een intense, dramaturgische vertolking op, die het centrale koppel nog meer isoleert dan het origineel. De andere acteurs zijn namelijk niet alleen hun tegenspelers in diverse rollen, maar zij spelen ook de geesten van de personages die Lord en Lady hebben vermoord. Het publiek gaat een ensemblevoorstelling zien van een cast die echt spéélt, acteurs die van de ene in de andere rol schuiven. Voor spelers altijd heerlijk: op de scène mogen veranderen van taal, personage en kostuum.”



Waarom hebben jullie Alwin Pulinckx en Joy Wielkens gecast voor de hoofdrollen?
Olivier: “Alwin Pulinckx, die in het stuk Lord MacBeth speelt, is een veelzijdige man die altijd heel gul acteert en niet bang is het publiek in zijn ziel te laten kijken. Hij heeft het talent het ene moment jong te lijken en het andere moment passé.”

Tom: “Joy Wielkens vertolkt de rol van Lady MacBeth. Zij is een geweldige actrice, ze ís een en al power en ze zingt ook nog eens fantastisch. Belangrijk, want ik schrijf de tekst zowel in verzen als liederen – iets wat trouwens uitzonderlijk is voor een MacBeth.”

Olivier knikt: “Met muziek kun je de tomeloze liefde tussen de Lady en de Lord goed neerzetten. En dat is waar dit stuk over gaat. De meest recente regieaanwijzing die we hebben toegevoegd is dan ook: En ze stierven nog lang en gelukkig!

Lady+Lord MacBeth gaat over bodemloze liefde en blinde ambities. En over de pijn - het gemis van wat nooit heeft mogen zijn. Lady+Lord MacBeth is te zien 

Tickets voor Lady+Lord MacBeth bestel je hier.



Interview en tekst: Ilse Ruijters
Beeld: Paulina Matusiak en Eddy Wenting