Antigone
Het Nationale Theater | Nina Spijkers
Prijzen
- Jongeren t/m 25 jaar (beschikbaar 48 uur voor aanvang) € 12,50
- Normaal (rang 1) € 27,50
- Normaal (rang 1) € 27,50
- Normaal (rang 1) € 27,50
- Normaal (rang 1) € 27,50
- Normaal (rang 1) € 27,50
- Normaal (rang 2) € 23,00
- Normaal (rang 2) € 23,00
- Normaal (rang 2) € 23,00
- Normaal (rang 2) € 23,00
- Normaal (rang 2) € 23,00
- Normaal (rang 3) € 19,50
- Normaal (rang 3) € 19,50
- Normaal (rang 3) € 19,50
- Normaal (rang 3) € 19,50
- Normaal (rang 3) € 19,50
- Podiumpas € 0,00
- avonturenticket (1p) € 0,00
- avonturenticket (2p) € 0,00
Programma
- Inleiding 19:00 uur
- Aanvang voorstelling 20:00 uur
- Einde 21:30 uur
Extra informatie
Er is ook de mogelijkheid om een kaartje te kopen voor de inleiding om 19:00
Welke prijs ben je bereid te betalen voor je principes? Het Nationale Theater brengt een moderne versie van de Griekse tragedie Antigone, in een “ijzersterke regie van Nina Spijkers” ★★★★★ Trouw.
Het verhaal
De twee broers van Antigone voeren oorlog om de stad Thebe en komen allebei om in de strijd. Als laatste man in de familielijn moet hun oom Kreon de stad nu leiden. Om de politieke rust te herstellen, verbiedt hij dat een van de broers wordt begraven. Wie dat tóch doet, zal met de dood worden gestraft. Antigone is vastbesloten haar broer een waardig afscheid te geven. Ze komt steeds meer alleen te staan, wat leidt tot een fatale botsing met haar familie en de politieke macht.
'We hebben Antigone’s nodig om de wereld te veranderen, maar Kreons om hem draaiend te houden.’
Terug naar de politieke arena
Na Shakespeares Coriolanus keert Nina Spijkers terug naar de politieke arena: “Wie wil, nu politici steeds vaker worden bedreigd, nog werken voor het gemeenschappelijk belang? Maar ook: wanneer is je gevoel van rechtvaardigheid zo groot dat je de macht moet bevechten, zelfs als je daar een hoge prijs voor betaalt?
Jean Anouilh schreef zijn moderne bewerking van Antigone in het door oorlog bezette Frankrijk van 1942. Je zou verwachten dat hij alle ruimte zou geven aan de rebelse Antigone. Maar in vergelijking met de klassieke versie krijgt juist Kreon veel meer ruimte om zijn zaak te bepleiten.”
Toegankelijkheid
Voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels is er een voorbereidingsdocument beschikbaar. Kijk op www.hnt.nl/antigone-toegankelijk
Inleiding
Voorafgaand aan de voorstelling is het mogelijk om voor slechts € 3,- een inleiding bij te boeken.
Antigone verzet zich tegen het autoritaire regime van Kreon, haar oom en de heerser. In hun confrontatie proberen ze elkaar te overtuigen van hun eigen gelijk. Antigone belichaamt hier de klassieke figuur van De Rebel. Tijdens deze inleiding onderzoeken we hoe de verbeelding van De Rebel door de jaren heen is geëvolueerd, mede beïnvloed door de populaire cultuur. Maar wat betekent deze verschuiving voor ons begrip van De Macht? En hoe opstandig is het eigenlijk om aan de kant van de rebel te staan?
Credits:
Tekst: Jean Anouilh Vertaling: Bo Tarenskeen Regie: Nina Spijkers Regie-assistentie: Goosje Leeuwenstein Spel: Yela de Koning, Mark Rietman, Emma Buysse, Sander Plukaard, Betty Schuurman, Sayo Cadmus, Mike Zanting Scenografie: Studio Dennis Vanderbroeck Dramaturgie: Remco van Rijn Kostuumontwerp: Esmée Thomassen Muziek: George Dhauw Lichtontwerp: Tim van 't Hof
- Let op: de prijs is exclusief € 2,85 transactiekosten.
- Bij deze voorstelling vindt een inleiding plaats, aanvang: 19:00 uur. Bezoekers worden hier nog over geinformeerd
- In deze voorstelling wordt gebruikgemaakt van stroboscopische effecten.
www.hetnationaletheater.nl
Beeld: Bart Grietens
In de pers
“"Nina Spijkers regisseert een buitengewoon geraffineerde Antigone"”
““Yela de Koning is geweldig op dreef in ijzersterke Antigone””
““Gevloerd en ontroerd door de Griekse tragedie Antigone””
““Scherp, onderhoudend, confronterend””
“"Magistraal spel van Yela de Koning als een soort James Dean in Antigone"”
““Een haarscherpe, intelligente politieke tragedie” (...) “Mark Rietman en Yela de Koning spelen op het toppen van hun kunnen””
““Spijkers maakt een transparante en meeslepende versie van het stuk van de Franse schrijver Jean Anouilh””
“"Vanaf het begin tot het einde zit je op het puntje van je stoel, omdat je weet dat wat daar op het toneel wordt gezegd, wat daar gebeurt, z’n oprechte weerklank heeft in de politieke realiteit van vandaag."”