30 okt 2025 - Niels Schuller is creatief producent stadsprogrammering en (culturele) festivals bij het theater. Vanuit die rol verbindt hij lokale makers, culturele organisaties en publiek met elkaar. Hij coördineert en realiseert uiteenlopende programma’s en evenementen, van intieme voorstellingen tot grootschalige festivals. In dit gesprek vertelt hij over zijn drijfveren, zijn werk in het Bossche theater en de betekenis van cultuur voor de stad.

Creatief producent Niels Schuller.
Creatief producent — wat houdt dat eigenlijk in?
“Op dit momenten ben ik onder andere projectleider van voorstellingen zoals Koffie bij de Piano, Stadsgasten, maar ook coproducent van November Music en in de zomer van het bekende zomerfestival de Tuinsessies in samenwerking met Willem Twee Poppodium. Daarnaast ben ik een ondersteunend projectleider/coördinator bij projecten die met carnaval te maken hebben, zoals Kwekfestijn en Oeteldonkse activiteiten in het Hoftheater der Amadeiro’s. Kortom, alles wat met theater en de stad te maken heeft, komt bij mij terecht.”
In hoeverre hebben de mensen en organisaties die je kent in de stad invloed op je projecten bij het theater?
“Mijn netwerk is mijn werk. De mensen en organisaties die ik ken in de stad hebben een grote invloed op de projecten en eventuele samenwerkingen. Doordat ik veel contacten heb in het lokale culturele veld, ontstaan er vaak samenwerkingen vanuit persoonlijke relaties. Tegelijkertijd bewaak ik samen met onze hoofdprogrammeur Willeke wat voor samenwerkingen wel en niet binnen onze ideeën en beeld passen.”
"alles wat met theater en de stad te maken heeft, komt bij mij terecht"
Hoe zorg je ervoor dat je projecten zowel artistiek interessant zijn als een breed publiek aanspreken?
“Door goed te kijken naar de behoeftes in de stad. Dat is heel erg interessant en geldt voor elk theater, maar je kunt de programmering van een ander theater niet zomaar overnemen. Elke stad heeft een eigen dynamiek en publiek, dus wat in een ander theater werkt, past niet altijd hier. Vanuit die inzichten zoeken we makers en projecten die publiek kunnen aanspreken en ook aansluiten bij ’s-Hertogenbosch. Zo ontstaat er een programmering die zowel kwaliteit biedt als herkenning en betrokkenheid oproept.”
Kun je vertellen hoe een project tot stand komt samen met je collega’s?
“Er zijn eigenlijk twee trajecten bij ons in het theater. Aan de ene kant zijn er projecten die al eerder zijn opgezet, waarin ik later instap om ze verder uit te voeren of bij te sturen. Aan de andere kant zijn er nieuwe projecten die ontstaan vanuit observatie en overleg met de hoofdprogrammeur. We kijken samen naar wat er nodig is in de stad, bijvoorbeeld dat we nog te weinig jongeren tussen 18 en 25 jaar bereiken en bedienen, dat is sowieso een uitdaging voor de stad an sich. Dan onderzoeken we met wie we kunnen samenwerken om dat te veranderen. In dat proces betrekken we ook het advies van andere programmeurs, zodat we samen tot een goed en relevant project komen.”

Een editie van Stadsgasten in het theatercafé van Theater aan de Parade.
Wat wil je dat Theater aan de Parade betekent voor de culturele identiteit van ’s-Hertogenbosch?
“Ik hoop dat het theater niet alleen als een visitekaartje van ’s-Hertogenbosch fungeert, maar vooral dat het iedereen de kans biedt om kennis te maken met cultuur. Op die manier draagt het bij aan de culturele identiteit van de stad en maakt het cultuur toegankelijk en zichtbaar voor een breed publiek. Dit is ook mijn grootste motivatie om hier te werken.”
Waar haal jij zelf de meeste energie uit?
“I love it when a plan comes together. Voor mij is het moment waarop alles samenkomt het meest inspirerend. Wanneer je verbindingen kunt maken binnen een project, tussen mensen of tussen losse ideeën. Als dat samenvalt en er echt iets nieuws en tofs ontstaat, krijg ik daar enorm veel energie van. Vooral als onze gast, de artiest en wij als theater samen een totaalervaring creëren, dan ben ik blij!”