GROND: rouw en met een knipoog

Een musical over de dood, over verdriet, verwarring en rouwen. Het klinkt wellicht zwaar, maar in GROND, een rouwe musical van NANOEK wordt het finale afscheid verrassend licht, muzikaal én absurdistisch. 

Grond, een rouwe musical is de nieuwe productie van NANOEK die, anders dan de gangbare musicalthema’s, de dood tot onderwerp heeft. “Een crematie kent ook een dramaturgie,” zegt theatermaker Anouk Beugels, bedenker van Grond en coregisseur van de musical. “Mijn vader werd op een zaterdag gecremeerd - op zondag was de première van onze productie Melk. En zo bestelde ik in één weekend bloemen voor de uitvaart én de voorstelling”.

Regisseuse Anouk Beugels

Zo begint het verhaal van Grond, een nieuwe musical die rouw, afscheid en alles wat daarbij komt kijken op een unieke en authentieke manier benadert. Anouk: "Ik wilde aanvankelijk iets maken over vrouwelijke moordenaars. Maar dat voelde uiteindelijk niet als een onderwerp dat me bezighield. Het overlijden van mijn vader, dat wás het. Hoe eenzaam en gek zo’n verlies het voelt, terwijl miljarden mensen dit al hebben meegemaakt."

Rouwen zonder draaiboek
De musical is gebaseerd op persoonlijke ervaringen van de makers. Het verhaal volgt hoofdpersonage Ally die onverwacht haar moeder verliest door een auto-ongeluk. En zich nu, vol van verdriet en verwarring, een moeizame weg moet banen door een ondoordringbare jungle van administratieve verplichtingen, sociale verwachtingen en rauwe emoties.

Ally is jong, koppig, muzikaal en dan ineens moet ze het allemaal alleen doen.Het moment van 'ik-kan-het-allemaal-wel-in-m’n-eentje-rooien' verandert plots in ineens in verwarring en paniek. Want Ally blijkt haar moeder veel meer nodig te hebben dan ze dacht. Haar moeder was pianiste. Muziek is wat hen, naast de emotionele moeder-dochter band, verbond. Het liedje dat ze samen speelden, wordt na haar overlijden ineens een issue: ga ik het op haar begrafenis zingen of niet? Het wordt iets heel persoonlijks én tegelijk een performance.

Herkenbaar en ontregelend
De kracht van Grond zit volgens maker en spelers in de mix van herkenbare situaties en vervreemdende en ontregelende stijlen en vormen. "Iedereen krijgt op een bepaald moment te maken met verlies. Maar we praten er zelden echt over. Hoe vaak vraag je nou aan iemand: hoe gaat het met je rouwproces?" "Ik vond het heel raar dat het zó eenzaam voelde. Dat je bloemen bestelt en alle papierwerk regelt, terwijl je net een ouder hebt verloren. Alsof je in twee werelden leeft", vertelt Anouk.

Muziek als medicijn
De muziek in Grond speelt een grote rol omdat muziek het onzegbare verwoordt. De nummers zijn geschreven in samenspel met de cast en zijn op maat gecomponeerd voor ieders persoonlijke stijl. "Er wordt eigenlijk overal in de voorstelling gezongen, behalve op het moment dat het verwacht wordt." "Geen standaard musicalsound, en liedjes die écht iets vertellen," aldus Anouk.
 

 

Een nieuwe generatie makers
Bijzonder aan Grond is het team, waarin verschillende achtergronden, leeftijden en disciplines samenkomen. De inbreng van Jonathan Demoor is daarbij essentieel. De jonge (musical)acteur kent reeds een rijke staat van dienst. Hij speelde in onder meer Soldaat van Oranje, 40-45, de Musical, Liesbeth List de musical, Kinky Boots, Sweeney Todd en MELK.

De regie van Grond is in handen van Anouk Beugels en Suzanne Heijdra die aldus hopen een nieuwe generatie vrouwelijke regisseurs te stimuleren. Anouk: "Het is kwetsbare voorstelling, maar ook een hoopvolle. Bovenal wil ik benadrukken dat het een avondje uit is. Ook wij maken entertainment. Ik hoop dat mensen de zaal uitgaan met een gevoel van herkenning. En misschien ook een beetje troost. Dat je als bezoeker denkt: 'Hé, ik ben niet de enige die niet wist waar ik moest beginnen..."

 

GROND, een rouwe musical is te zien op dinsdag 25 november 2025 om 20:30 uur in Pleinzaal