Menu
Sluit

In gesprek met horecacoördinator Chrystle

Vrijwel dagelijks vinden er in het theater evenementen of voorstellingen plaats, waarbij een drankje of een warme hap een bezoek compleet maakt. We gaan in gesprek met horecacoördinator Chrystle van Wijngaarden over haar ervaringen met het serveren van bezoekers in het nieuwe theater, de uitdagingen van haar werk, de nadruk op duurzaamheid en de toekomstplannen voor onder andere het Theatercafé.

Hoe is jouw eerste ervaring met het nieuwe theater?
'Het is erg fijn om de bezoekers weer in ons eigen huis te hebben. De afgelopen jaren hebben we voornamelijk geprogrammeerd in en rondom de stad, maar het voelt gewoon goed om de mensen weer terug te zien in het nieuwe pand, hier op de Parade.

Dat de koning het gebouw dan officieel komt openen is een hoogtepunt. Bij zijn aankomst hadden onze horecamedewerkers zich op de eerste verdieping bij het raam verzameld, om toch even een glimp op te vangen van onze majesteit. Toen ik van een afstandje naar deze groep horecamedewerkers keek, was ik echt even heel trots en dacht ik: ja, met deze mensen gaan we het doen.'

Wat maakt het serveren van theaterbezoekers bijzonder?
'Een theaterbezoeker heeft vaak een specifiek tijdslot waarin deze bediend moet worden. Terwijl een gast in een restaurant normaal gesproken de hele avond de tijd heeft, is het in het theater belangrijk om op tijd in de zaal te zitten. Ook de in- en uitloop verloopt anders. In een regulier restaurant komen de gasten geleidelijk binnen, maar bij een theater staan er ineens 900 gasten voor de deur of aan de bar. Het is vaak rennen of stilstaan, maar hier zijn we goed op ingespeeld.'

 

 'bij een theater staan er ineens 900 gasten voor de deur'

 

Welke aspecten van je werk geven de meeste voldoening?
'Elke werkdag in het theater is anders. De ene keer ontvangen we een groot symfonisch orkest in de Casinozaal, terwijl we de andere dag een intiem vertelprogramma in de Tuinkamer verzorgen. Persoonlijk geniet ik enorm van het voorbereiden en uitvoeren van evenementen van A tot Z, precies zoals we hadden gepland. Deze diversiteit, gecombineerd met de positieve sfeer onder mijn collega’s, geeft mij enorm veel energie.'

Waar liggen momenteel de uitdagingen?
'Niet alleen het gebouw is nieuw; we hebben in korte tijd vrijwel een compleet nieuw horecateam opgezet. We hebben in een bijzonder korte tijd ontzettend veel geleerd, en we blijven de komende periode in hun ontwikkeling investeren. Bovendien blijven we luisteren naar de wensen en ervaringen van onze gasten. Zij zijn immers degene die ons bezoeken, en we streven ernaar om hun ervaring zo optimaal mogelijk te maken.

Zo werken we nog aan enkele ondersteunende systemen om het bezoek aan ons theater nog aangenamer te maken. Denk bijvoorbeeld aan een verbeterd muziek- en omroepsysteem. Ook qua uitstraling zijn we nog niet helemaal klaar; we wachten nog op meer aankleding, zoals gordijnen. Dit zal het pand een prachtige ambiance geven.'

Het theatercafé nu nog zonder gordijnen

Wat wordt er gedaan op het gebied van duurzaamheid?
'We kijken zorgvuldig met welke partners we samenwerken. Onze koffieleverancier Hesselink, bijvoorbeeld, heeft zijn eigen duurzame koffiebranderij. Maar het gaat verder. Waar we vroeger op kantoor kartonnen koffiebekertjes gebruikten, zijn dat nu vaatwasserbestendige kopjes. We versieren onze foyers met kunststof bloemen, koken zonder gas en stimuleren bezoekers om tickets op de telefoon te downloaden en niet te printen.'

Waar werken jullie in de komende tijd naar toe?
'We werken de komende tijd voornamelijk toe naar meer structuur. Onze teams worden compleet, we raken bekend met het pand en ook onze gasten beginnen vertrouwd te raken met de indeling. Hierdoor kunnen we nog beter beoordelen hoe we het pand optimaal kunnen benutten. Daarnaast streven we ernaar om in het Theatercafé ook lunch en diner aan te bieden. De verwachting is dat we dit na de zomer gaan opstarten, mogelijk eerst alleen rondom voorstellingen, maar hopelijk ook snel voor iedereen die zomaar even naar binnen loopt!'