• Speeltijd

    Wo 21 feb 2018 ⋅ 20:00
    Grote zaal

    Prijzen

    v.a. € 33,50
    KaartsoortPrijs
    1e rang
    Normaal € 35,00
    Student/CJP € 14,50
    2e rang
    Normaal € 33,50
    Student/CJP € 14,50

Isabelle Beernaert
Tabula Rasa

Wie wil er niet als een onbeschreven blad weer doorgaan? Onze geschiedenis, onze beslissingen, fouten… in één beweging van tafel vegen? Het verleden vergeten, de toekomst wacht... De staat van zuiver potentieel, alles is wederom mogelijk. In de dansvoorstelling Tabula Rasa probeert choreografe en theatermaker Isabelle Beernaert de gewoontes met veel geweld te kenteren, om schoon schip te maken, de vrijheid op te zoeken en te voorkomen dat we klein blijven. Een samenspel van verschillende muziekstijlen en pure dans. Met muziek van onder andere Muse, Armand Amar, Max Richter en Damien Rice.
 
“She had a gypsy soul and a warrior spirit. She made no apologies for her wild heart. She left normal and regular to explore the outskirts of magical and extraordinary.” (Michele Rose Gilman)

Tabula Rasa gaat over opnieuw beginnen
Beernaert verwerkt persoonlijke zoektocht in krachtige dansvoorstelling

 
,,Tabula Rasa gaat over alles en niets, zwart-wit, we zoeken de extremiteiten op. Maar het
gaat ook over de balans daartussen: yin en yang. Het ultieme verhaal is de balans tussen man en vrouw. Wat is de perfecte verhouding, hoe was het bedoeld?”
 
Dat choreografe Isabelle Beernaert zichzelf deze vragen stelt, zien we terug op het podium.
Tabula Rasa is alweer de achtste dansvoorstelling van deze succesvolle theatermaker. Het
grote publiek kent haar als de choreografe van So You Think You Can Dance en als winnares
van The Ultimate Dance Battle. Ze maakte ook vele dansvoorstellingen in het theater, maar
dit is de eerste waarin ze intensief samenwerkte met haar dochter Manon (22), die haar
bijstond als assistent-choreografe en co-creator.
 
Tabula Rasa
Tabula Rasa betekent voor Beernaert: met een schone lei opnieuw beginnen. ,,Ik heb zelf
zoiets meegemaakt. Het tapijt onder mijn bestaan werd weggetrokken. Ik wilde doorgaan,
maar ik kon niet meer vooruit. Ik moest stilstaan en opnieuw leren kijken, luisteren en voelen,” aldus Beernaert.
 
Beernaert: ,,Ik heb altijd intensief geleefd, vanuit een oerkracht. Ik heb daardoor kunnen bereiken wat ik heb bereikt. Ik heb mooie voorstellingen kunnen maken, zoals Ne Me Quitte Pas en Under My Skin. Maar die voorstelling was als een lotusbloem. Het publiek zag de bloem, ikzelf worstelde in de modder, zoals de wortels van die bloem.”
 
Haar oerkracht was soms te veel van het goede, ziet Beernaert in: ,,In de tijd dat ik Under My
Skin maakte, was ik net een draak: een gevoelig wezen dat geteisterd werd. Ik werd vurig en
verbrandde alles. Ik barstte uit, zo erg dat het schadelijk was. Diep in mijn ziel wist ik: ‘dit
was de laatste keer dat ik me dit laat gebeuren.’ Ik kwam aan in het midden van een draaikolk, waar het stil is. Ik kon niets doen. Geen muziek luisteren, geen televisie kijken, alleen wat boeken herlezen. Ik dronk thee, ik wandelde iedere dag in het bos. Een soort stilteretraite. Ik kwam opnieuw intens in contact met de natuur.”
 
‘Wie ben ik, en wat mag ik betekenen?’ vroeg Beernaert zichzelf. Ze vond een citaat van
Michele Rose Gilman dat haar erg aanspreekt, dat ze ook in de voorstelling heeft verwerkt:
 
‘She had a gypsy soul and a warrior spirit. She made no apologies for her wild heart. She left
normal and regular to explore the outskirts of magical and extraordinary.’
 
Loslaten
,,In de voorstelling zit een heftige bosbrand, een tsunami ... Dat is woede, maar ook loutering; een nieuwe start voor een man en een vrouw die opnieuw beginnen,” vertelt Beernaert. ,,Iets moois kan pas ontstaan als je kunt loslaten - kunt vertrouwen op een goede afloop.”

,,Ik ben nog steeds hartstochtelijk, maar ik probeer geen mensen meer over de streep te trekken. Ik heb geleerd dat ik mag ontvangen en mag afwachten wat er zo op het podium ontstaat, ” vertelt Beernaert.
 
Balans
,,Water en vuur, zwart en wit, positief en negatief, mannelijk en vrouwelijk … het een kan
niet zonder het ander bestaan. Kun je dat aanvaarden en de balans vinden, dan heelt je ziel,
word je sterker dan voorheen. De zon wordt goud, je ziet de intense waarde van de natuur.
Dan ervaar je harmonie en echte schoonheid,” aldus Beernaert.
 
,,En zo is het denk ik ook in de liefde. Ik kan me helemaal vinden in de woorden van de
Belgische psychiater Dirk de Wachter. Hij zei eens: ‘Liefde is een paradox. Liefde bestaat in
de dagelijkse gewonigheid, maar wel in haar onwaarschijnlijke schoonheid. De mens is
gedoemd tot duurzame hechting, en die vind je als je samen op de bank zit te kijken naar een buitengewoon oninteressant tv-programma, maar je toch uitverkoren voelt omdat je met die ene bent. Tegenslag verbindt mensen vaak meer dan vrolijkheid. In het accepteren en delen van de kleine verdrietigheden toont zich juist de ware liefde.’”
 
Extremen
Tabula Rasa gaat over extremen, maar is heel anders tot stand gekomen dan eerdere voorstellingen. Beernaert: ,,We zijn met de hele cast vijf weken in retraite gegaan. De dansers hebben coaching gekregen: stem- en muziektherapie, maar ook Tai Chi, Qi Gong, Judo, Iaido en Prana Yoga. Zo hebben we ook samen de leegte opgezocht.”
 
De dansers komen uit de hele wereld, onder meer uit Japan, Libanon, Spanje, Indonesië en Nieuw-Zeeland, waardoor de  cultureel verschillende inzichten in verhoudingen op het podium zichtbaar zijn. Dit komt niet alleen terug in de dansstijlen, maar ook in de muziek. De muziek is onder andere van Armand Amar, Max Richter, Muse en Damien Rice.


Fotograaf: Bob Karman
Bekijk alle reacties

DEZE VOORSTELLING DOORSTUREN

Kalender

Februari 2018
ma di wo do vr za zo
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28

Genres

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.