Menu
Sluit

Musical biedt meer dan een pakkend deuntje

Een nieuwe huisgenoot: Niels van Doormalen & Oatmilk Studio

Een cappuccino met havermelk. What else? Want zo drinkt de 23-jarige Niels van Doormalen, eigenaar van Oatmilk Studio, zijn koffie natuurlijk het liefst. ‘Toen ik in Londen in een hip koffietentje jongeren aan de havermelk zag, wist ik het: Oatmilk, zo gaat het productiehuis heten waarmee ik samen met andere jonge creatives nieuwe en relevante musicals wil maken. De naam zegt zowel iets over de makers als over de doelgroep die we willen bereiken: een jonge generatie, millennials, die worstelen met thema’s als de klimaatproblematiek en de lastige huizenmarkt.’



Sinds dit jaar verwelkomen we Niels als nieuwe huisgenoot. Deze Bosschenaar studeerde onder meer Theaterwetenschappen, werkte mee aan diverse musicalproducties waaronder Soof, de musical én volgde als eerste Nederlander de prestigieuze master Producing for Musical Theatre aan Goldsmiths in Londen. De komende jaren brengt Niels met zijn productiehuis Oatmilk Studio drie nieuwe musicalsspecials op de planken, die uiteraard ook bij Theater aan de Parade te zien zijn. En heel fijn: onze programmeurs mogen hem het hemd van het lijf vragen over de laatste trends en ontwikkelingen op musicalgebied. Tijd voor een nadere kennismaking met deze musicalproducent en -adviseur! 

Kleinschalig en intiem
Na het zien van Soldaat van Oranje was het voor Niels zo klaar als een klontje: hij werd musicalproducent. Maar dan van kleinschalige en relevante producties, gemaakt voor en door zijn generatie. ‘Wie aan musicals denkt, ziet vaak uitbundige kostuums, imposante decors en een flinke cast voor zich. Dat hoeft niet zo te zijn; het musicalgenre is zeer breed.’ De musicals die Oatmilk produceert zijn intiem, een tikkie brutaal en bieden ruimte voor het artistiek experiment. ‘We willen verhalen brengen over hedendaagse worstelingen en maatschappelijke thema’s. Verhalen waarbij het publiek niet zozeer de zaal verlaat met een pakkend deuntje in het hoofd, maar die mensen aan het denken zetten en tot actie inspireren. Amusement en engagement gaan wel degelijk samen’, vindt Niels.

Before After
Komende november debuteert Oatmilk met Before After in Perron-3, waarna de nieuwe musical op tournee gaat door het hele land. Terwijl Niels aan zijn cappuccino nipt, steekt hij enthousiast van wal: ‘Before After is een innemende en relevante musical vol meeslepende ballads over liefde, identiteit en het doorbreken van patronen. Daarbij denken we niet in hokjes; musicalinvloeden worden gecombineerd met singer-song writer, pop en akoestische folk.’ De cross-overs tussen verschillende genres ziet hij dan ook als belangrijke trend in het Nederlandse musicallandschap. ‘Wij willen eveneens genre-overstijgend te werk gaan en ideeën vanuit inhoud vormgeven; dat kan dus gewaagde combinaties opleveren.’

Amusement en engagement gaan wel degelijk samen 


Videomapping op de Markt
Ook worden er steeds vaker innovatieve technieken in musicals toegepast, die makers volop nieuwe creatieve mogelijkheden bieden. Niels licht toe: ‘Denk aan een immersieve musical, waarbij het publiek letterlijk het verhaal binnenstapt, bijvoorbeeld dankzij spectaculaire en levensgrote projecties.’ Hoewel de producent de verbeeldingskracht van zijn publiek graag uitdaagt door het kleinschalig te houden, heeft Niels nog wel een grote droom: een musicalspektakel met video- en projectiemapping op de Markt. ‘Het lijkt me geweldig om een productie te maken, waarbij we het verhaal van onze stad vertellen. En waarin alle Bosschenaren zich herkennen. Want het is juist de herkenning in het verhaal, die het publiek raakt en verbindt.’